הרבה מאוד חדשנות התרחשה מאז ש-AI התפוצץ למיינסטרים עם הופעת ChatGPT . עם זאת, בום הבינה המלאכותית לא הגיע ללא תופעות לוואי בלתי מתאימות משלה. תופעת לוואי אחת כזו הייתה חברות שמוכרות הבטחות שווא וכלי אדים בשם הבינה המלאכותית – טרנד שנקרא "כביסה בינה מלאכותית".
ניתן להסביר כביסה בינה מלאכותית על ידי הסתכלות על קודמו, "גריןwashing". זה כאשר ארגון נותן מידע מטעה לגבי האם המוצר, השירותים, שרשרת האספקה או הפרקטיקות שלו תקינים מבחינה אתית וסביבתית. Greenwashing הפך לדגל אדום ידוע שיש לשים לב אליו, בקרב צרכנים וארגונים כאחד. לשם השוואה, שטיפת בינה מלאכותית היא הרבה יותר חדשה ולכן קשה יותר לזהות אותה כרגע. אבל יש כמה דברים שקונים יכולים לשים לב אליהם במהלך מסע ההשקעה ב-AI שלהם.
מלכודת התיוג השגוי של AI
המונח AI מכסה ספקטרום די רחב, וזו גם הסיבה שכל כך קל להבטיח הבטחות מוגזמות לגביו. בינה מלאכותית גנרטיבית, למשל, משתמשת בלמידת מכונה כדי ליצור תוכן המבוסס על הנחיות, והכל בזמן אמת. מוצר AI מחולל המסוגל לסכם שיחות מורכבות בין מספר אנשים, למשל, דורש השקעה משמעותית במודלים של שפה גדולה, צוות של מומחי בינה מלאכותית כדי להכשיר את המודלים הללו, ויכולת להפיץ אותו בקנה מידה.
לשם השוואה, מה שחברות רבות מוכרות כיום הוא בינה מלאכותית צרה – כמו עוזר וירטואלי של טלפון – שנועדה להשלים משימות מאוד ספציפיות ומוגבלות. למרות שהוא יכול לשפר את היעילות, אין לו כמעט כוח כמו סוג ה-AI הגנרטיבי שמניע יישומים פופולריים כמו ChatGPT . המציאות היא שמעט חברות בעולם משקיעות בפועל בבינה מלאכותית. אבל הרבה חברות יגבו מחירים גבוהים עבור מוצרים שמתיימרים להיות בנויים על טכנולוגיה קניינית של AI כאשר הם למעשה מבוססים על טכנולוגיית AI של צד שלישי או שהם עדיין בשלב הרעיוני שלהם. לחברות שבבעלותן מחסנית AI משלהן יש שליטה רבה יותר על נתונים, פרטיות, אבטחה , ביצועים ועלויות – נושאי דיון מרכזיים של ארגונים ורגולטורים כיום.
שואל את השאלות הנכונות
חברות יכולות לנקוט בכמה גישות כדי להבטיח שמה שהן קונות הוא אמיתי, מספק ערך ומתאים לעסק.
האם זה זמין עכשיו? המונח "vaporware" מתייחס לתוכנה שמתפרסמת אך עדיין לא זמינה בדרך כלל – לפעמים זה יכול להיות קשה לזהות. שאילת שאלה ישירה על זמינות המוצר תאשר אם אתה קונה מוצר עובד בפועל, או פשוט מצטרף לתור של משהו שעדיין בפיתוח.
– האם יש תשלום נוסף? זה נפוץ שחברות מפרסמות את הזמינות של תכונות בינה מלאכותית חדשות, אך אינן מציינות את העלות הנוספת למושב או לכל אירוע. AI יקר להפעלה, ורוב החברות משתמשות בצד שלישי כדי לעשות זאת, ובכך מוסיפים עלויות נוספות. חברות שמחפשות כלים חדשים של AI צריכות להתמקד בשיתוף פעולה עם ספקים שבונים טכנולוגיית AI משלהם כדי לקבל יותר כסף עבור הכסף שלהם – כולל אפשרויות הניתנות להתאמה אישית ופרטיות רבה יותר של נתונים .
– האם אוכל לקבל הוכחות להחזר על ההשקעה? מוצרי AI הם יקרים, ולכן חיפוש דוח החזר ROI או מחשבון הוא חיוני. במיוחד כאשר ניתן לנפח מספרים כאשר הם מעורבים במידע על המוצר הראשי, קשה להבין את הערך של ה-AI לעומת החזר ה-ROI על המוצר עצמו.
– האם אני יכול לתזמן הדגמה חיה? כשזה מגיע להשקעה ביכולות בינה מלאכותית, מצגת לא תגזור את זה. קונים לא צריכים להסתפק בפחות מהדגמת מוצר חיה לפני שהם מתחייבים כלשהם – זה צריך להיחשב כפורץ עסקות.
מציאת ה-AI הטוב ביותר עבור העסק שלך
ברגע שמתברר שמוצר באמת עושה את מה שהוא אומר על הפח, הקונים עדיין צריכים לבחור את הסוג הנכון של AI כדי לתמוך ביעדים העסקיים שלהם. למרבה המזל, זה די פשוט כשאתה חוזר ליסודות הליבה.
ראשית, עליהם לשאול את השאלה: האם זהו מוצר טוב ללא קשר לבינה מלאכותית? במקרים רבים, אנשים יקנו תוכנה מסורתית משופרת בינה מלאכותית, במקום לרכוש מוצר מקורי בינה מלאכותית. חשוב לחזור אחורה ולשקול מדוע מוצר נקנה מלכתחילה. לדוגמה, בעת רכישת CRM , אם איכות פונקציונליות הליבה לוקה בחסר אבל הבינה המלאכותית נראית טובה, סביר להניח שזה לא שווה את זה כי היסודות אינם שם. ה-AI לא בהכרח אומר שה-CRM טוב יותר.
השאלה השנייה שיש לשאול היא: האם אני מאמין שהספק הזה ימשיך לחדש? השקעה במוצר בינה מלאכותית היא גם הצבעה להגנת עתיד של עסק. ככזה, זה לא קשור רק למה שהמוצר עושה עכשיו, אלא איך הוא יתפתח – למשל, האם שדרוגים יהיו זמינים מבלי לדרוש מהקונה להעביר את הנתונים שלו ? בחירה בספק עם רקורדים מוכחים בתחום הבינה המלאכותית היא כמו להחיל רשת ביטחון על ערימת טכנולוגיה, ולכן העסק הכולל.
ל-AI יש פוטנציאל לשפר את היעילות, החזר ה-ROI ועוד הרבה יותר עבור כל עסק שמבצע את ההשקעה. עם זאת, חיוני לעסקים לחנך את עצמם ולנקוט צעדים כדי להגן על עצמם מפני שטיפת בינה מלאכותית. עם ה-AI הנכון, עסקים יכולים לעבוד מהר יותר, לדרוש פחות משאבים ולפתוח את כוח המוח הקולקטיבי של כוח העבודה שלהם במשימות חדשניות. במקור נכון, בינה מלאכותית יכולה באמת להפוך לשינוי בכל ארגון.